hyundai-ix35-fuel-cell-paris

Hyundai ix35 Fuel Cell

Posted on 6 martie 2013 · Posted in Noutati
  • Pana in 2015 vor fi produse circa 1.000 de unitati ale modelului pe baza de hidrogen
  • Livrare in desfasurare pentru clientii de flote din sectoarele public si privat
  • Castigator al celebrului premiu FuturAuto 2013 pentru inovatie tehnica

Productia Hyundai ix35 Fuel Cell a fost demarata la fabrica companiei din Ulsan, Coreea in ianuarie 2013, astfel Hyundai devenind primul constructor auto care a inceput productia de serie a vehiculelor pe baza de hidrogen. Prima masina produsa a parasit linia de asamablare pe 26 februarie 2013.

Hyundai planifica sa construiasca 1.000 de vehicule ix35 Fuel Cell pana in 2015, pentru clientii de flote din sectoarele public si privat, cu o productie de serie limitata la 10.000 de unitati dupa 2015.

Hyundai a semnat deja contracte de leasing pentru ix35 Fuel Cell cu flotele municipalitatilor din Copenhaga, Danemarca si Skåne, Suedia. Suplimentar, incepand cu octombrie 2011, in Bruxelles, Adunarea UE pentru pile de combustie si hidrogen (FCH JU) distribuie vehicule Hyundai ix35 Fuel Cell factorilor de decizie UE si publicului pentru a ilustra deschiderea pietei fata de tehnologia fuel cell.

 

Caracteristici castigatoare

La Salonul Auto european de la Bruxeles 2013, Belgia, Hyundai ix35 Fuel Cell a primit celebrul premiu FuturAuto, devenind primul producator auto de vehicule fuel cell, pe baza de hidrogen, care va comercializa unitati de serie disponibile pentru uz comercial.

Premiul se afla la cea de a XII-a editie si celebreaza inovatia tehnica din industria auto, iar juriul este alcatuit din jurnalisti consacrati ai Uniunii Presei Auto din Belgia (UJBA).

Alegand dintr-o lista lunga de participanti, juriul a selectat 5 finalisti care au inovat: Hyundai,  Bosch,  Mazda,  Mercedes Benz si Volvo.

 

A treia generatie FCEV de la Hyundai

Hyundai  ix35 Fuel Cell este a treia generatie de vehicule fuel cell pe baza de energie electrica. De la prezentarea Hyundai Santa Fe FCEV in 2000, compania a devenit lider international in dezvoltarea tehnologiei fuel cell pe baza de hidrogen si dispune de unul dintre cele mai extinse centre de cercetare fuel cell in Coreea.

In 2005 a fost prezentata a doua generatie de vehicule fuel cell – Hyundai Tucson FCEV –echipata cu prima pila de combustie a companiei de 80 kW (109 CP).

A treia generatie Hyundai din clasa FCEV, este ix35 Fuel Cell – un vehicul viabil, pentru uz cotidian, ce pastreaza de la varianta ix35 conventionala standardele de siguranta, confortul si performanta, producand zero emisii.

Hyundai ix35 Fuel Cell dispune de imbunatatiri semnificative fata de predecesorul sau, autonomia a crescut cu peste 50%, dar si eficienta consumului de carburant s-a ridicat a cu peste 15%.

ix35 Fuel Cell este echipat cu un motor electric de 100 kW (136 CP), ce permite vehicului sa atinga viteza maxima de 160 km/h.  Doua rezervoare pentru hidrogen, cu o capacitate totala de 5,64 kg, permit vehicului sa parcurga 594 km cu o singura alimentare, iar motorul poate porni si la temperaturi scazute, de pana la -20 Celsius. Energia este depozitata intr-o baterie litiu-ion, pe baza de polimer de 24 kW, dezvoltata impreuna cu LG Chemical.

Pila de combustie functioneaza prin transformarea energiei chimice din hidrogen in energie electromecanica. In interiorul pilei de combustie, un anod si un catod se suprapun cu membrana de polimer a unui electrolit. Procesul dezvoltarii unui curent electric are loc in trei etape:

  • Gazul de hidrogen acopera anodul, facandu-l sa se divida in ioni de hidrogeni (protoni) si electroni.
  • Membrana de polimer a electrolitului permite strict protonilor sa treaca. Electroni se deplaseaza catre un circuit extern care va activa motorul.
  • La nivelul catodului, electroni si protoni interactioneaza cu oxigenul (din aer) rezultand H2O – apa – care este elimnata de pila de combustie, fiind singurul element eliminat.

Hyundai ix35 Fuel Cell reprezinta unul dintre cele mai avansate vehicule din clasa sa, cu o dezvoltare permanenta si imbunatatiri ale costurilor de productie. Este de asteptat ca productia de serie limitata sa implusioneze vanzarile si sa atraga un numar mare de clienti ulterior anului 2015.

 

Initiativele Hyundai  privind industria hidrogenului

Hyundai s-a implicat intr-o serie vasta de initiative si parteneriate care au ca scop promovarea vehiculelor fuel cell pe baza de hidrogen drept o solutie de transport care raspunde cerintelor Europei. Guvernele, organizatiile non-profit si companiile private cauta metode alternative de transport, iar Hyundai sprijina initiativele FCEV din regiune.

In mai 2011, Hyundai a semnat un memorandum cu orasul Copenhaga, cu producatorul de pile de combustie H2 Logic si Hydrogen Link – asociatie din Danemarca care sprijina utilizarea electricitatii in transportul bazat pe hidrogen si pile de combustie.

Obiectivul acordului este sa puna bazele unei infrastructuri care sprijina FCEV in Copenhaga, oras ce intentioneaza sa reduca complet emisiile de carbon pana in 2025.  In baza acestui acord, Hyundai a furnizat in 2011 doua vehicule ix35 Fuel Cell de test primarilor capitalelor Danemarca, Norvegia, Suedia si Irlanda.

In octombrie 2011, Hyundai a invitat jurnalistii media de top din Europa sa testeze, in Copenhaga, ix35 Fuel Cell, iar prin aceasta actiune s-a trecut la o noua etapa importanta inca atingerea obiectivului de a propulsa FCEV pe piata auto pana in 2015.

Testul din Copenhaga a fost urmat de un test demonstrativ in conditii reale, initiat de catre Comisia Europeana impreuna cu  FCH JU, astfel promovand tehnologia pe baza de hidrogen fuel cell. Urmand acesata initiativa, ix35 Fuel Cell a fost pus la dispozitia membrilor Parlamentului European, ai Comisiei, ai oficialilor EU si altor factori de decizie. Actiunea a ridicat nivelul de vizibilitate pentru ix35 Fuel Cell si pentru tehnologia bazata pe hidrogen in randul factorilor de decizie din cadrul UE.

In ianuarie 2012, Hyundai a semnat un acord cu alti 12 participanti din industrie, pentru a lansa planul intitulat UKH2Mobility. Acesta are la baza experientele anterioare din Europa care au avut ca obiectiv cercetarea utilizarii hidrogenului drept combustibil pentru vehicule cu emisii reduse de carbon. Au fost utilizate fonduri de la guvernul britanic in valoare de 400 millioane £ (aproximativ 475 milioane €), iar rezultatele planului vor ilustra etapele premergatoare introduceri hidrogenului drept combustibil principal in Anglia.

Un studiu publicat in februarie 2013 de catre UKH2Mobility, anunta faptul peste 1.5 milioane de vehicule pe baza de hidrogen vor exista pe strazile din Anglia pana in 2030, cu conditia investitiei in infrastructura.

Strategia si viziunea companiei au fost recunoscute la nivel international ca facand parte din clasamentul “Marci globale prietenoase cu mediul 2012”, publicat in studiul Interbrand – 50 de marci internationale prietenoase cu mediul.  Clasat pe locul 17, Hyundai a fost unul dintre cei mai bine pozitionati producatori auto. Interbrand a mentionat faptul ca Hyundai este lider in industria “zero emisii” prin dezvoltarea tehnologiei pe baza de hidrogen fuel cell.

Prin dezvoltare tehnica, asemenea altor planuri si initiative unde Hyundai s-a implicat, compania puncteaza angajamentul fata de vehiculele pe baza de hidrogen fuel cell ca o solutie prietenoasa cu mediul inconjurator, pentru a intampina viitoarele necesitati privind mobilitatea.

 

Specificatii tehnice

Hyundai ix35 Fuel Cell

 

Motorizare si transmisie

Motor cu inductie in partea frontala, cu doua rezervoare pe baza de hidrogen fuel cell, montate central.

 

Baterie                            24 kW litiu polimer

Pila de combustie        100 kW pila de combustie cu doua rezervoare pe baza de hidrogen

Putere /cuplu                 100 kW (136 CP) / 300 Nm disponibil de la 0 rpm

Transmisie                    sistem de transmisie cu diferential

Emisii                            H2O (apa)

 

Supensii si amortizoare

Fata                Independenta, Tip MacPherson, cu arcuri elicoidale si amortizoare cu gaz. Bara stabilizatoare anti-ruliu.

 

Spate               Independenta, multi-brat, arcuri elicoidale si amortizoare ASD cu gaz

 

Directie

Tip                                       asistata  electric cu cremaliera si pinion

Raportul directiei               15,9:1

Cursa volan rotatie              2,96 de la un capat la celalalt

Diametrul de bracare          10,58 metri

 

Frane

Putere                         directie asistata, controlata electric

Fata                             discuri ventilate; 300 mm

Spate                           discuri solide; 262 mm

Frana de mana           maneta actionata manual

ABS                             electric pe 4 roti, system de distributie a fortei de frecare (EBD)

BAS                             mareste puterea de franare in timpul opririlor de urgenta

DBC                            Asistenta la coborarea pantelor mentine o viteza de 8 km/h in timpul coborarii

100-la-0 km/h             41,7 metri

 

Jante si anvelope

Jante                           Aliaj 16 in x 6,5

Anvelope                     215/70 R16

Roata de rezerva        Kit de pana

Dimensiuni (mm)

Exterior

Lungime generala               4410

Latime generala                  1820 (fara oglinzi)

Inaltime generala                1670

Ampatament                        2640

Ecartament fata                   1585

Ecartament spate                1586

Consola fata             880

Consola spate                        890

Garda la sol                170

Unghi de atac             24,2 grade

Unghi de degajare                   26,9 grade

Unghi de rampa                      17,0 grade

Unghi de cadere                     45,0 grade

Unghiul maxim de urcare       44,19 grade

 

Interior

Fata                  Spate

Loc pentru cap                        1000                  994

Loc pentru picioare                 1047                  982

Spatiu umeri               1450                1400

Spatiu solduri                          1410                1356

Greutate (kg)

Greutate proprie                      1830

Greutate maxima                    1980

Incarcatura                              375

Capacitati

Capacitate rezervor hidrogen 5,64 kg / 700 bar (70 MPa)

Bagaje                                                465 – 1436 litri

 

Performante*

Viteza maxima(km/h)             160

0-la-100 km/h (sec)                12,5

Economie*

Autonomie                               594 km

kg / 100 km (hidrogen)           0,95

* Cifrele prezentate sunt estimate de catre producator.

Despre Hyundai

Hyundai Auto Romania, parte a Grupului Tiriac, este reprezentantul marcii Hyundai in Romania din anul 1994 si aduce pe piata nationala 12 modele Hyundai, atat din gama autoturismelor, cat si din cea a autovehiculelor comerciale usoare. Fondata in 1967, Hyundai Motor Company s-a transformat in Hyundai-Kia Automotive Group, care este cotat drept al cincilea producator auto la nivel mondial incepand din anul 2007.